20 november 2023

Skogens andar

Olja på duk, 46x36 cm (med ram). Våren 2022-november 2023.



Den här titeln har jag hämtat från en rubrik i DN - en rubrik till en artikel om barnen som vandrade omkring i Colombias djungler i fyrtio dagar efter en flygolycka. Det var ju en världsnyhet när barnen - tack vare ursprungsbefolkningen - blev funna. En fin artikel, men jag störde mej på rubriken, där "skogens andar" står inom citationstecken - som för att visa att andarna egentligen inte finns... Trots att urbefolkningen faktiskt fann barnen genom att vända sej just till skogens andar.




När jag presenterade Den förtrollade stigen längs ån, skrev jag om varelser som jag nästan kan se och som har full koll på allt jag gör. Jag är övertygad om att det finns varelser som ser mej och hjälper mej när jag vandrar genom skogen. Även om jag egentligen aldrig riktigt uppfattar dom, snarare bara anar att dom finns...



Målningen började jag på ungefär samtidigt som Jag minns allt. På den tavlan målade jag mej själv och den elev som gav upphov till den tavlans titel. Även här har jag målat denna elev (uppe till höger) och jag själv (uppe i mitten, med mössa), men vi blev sakta mer och mer till skogsandar...


Som alla normalseende kan se har jag här använt mej av röd färg, trots att jag är färgblind och slutade använda rött och grönt i mitt måleri för tio år sen. Men i somras fick jag chansen att prova ett par glasögon för färgblinda. Jag fick låna dom av en färgblind vän, röd-grön-färgblind som jag själv, men vi ser ändå inte världen på samma sätt. Så jag kan inte påstå att jag förstår hur färgen grön ser ut, men för första gången i mitt liv har jag sett färgen röd! Det var chockerande: en lysande, underbar färg, så vacker att jag knappt kan beskriva det! Jag kommer att skaffa mej ett par egna glasögon, men tills dess sitter märkligt nog minnet av den vackra röda färgen fastetsat i mitt huvud, jag ser den röda färgen trots att jag egentligen inte gör det.... Strax efter denna upplevelse beställde jag flera röda färger och började använda dom. Men redan förra sommaren, i Fåglarnas språk, började jag faktiskt använda en röd färg som heter marsröd. Hursomhelst, sen några månader har jag använt rött i flera målningar jag gjort. Och det här är en av dom. Det känns bra att få med en till färg i min begränsade palett, även om jag egentligen inte kan se den...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar