20 augusti 2022

Fåglarnas språk

Olja på trä och juteväv, 33x29 cm. 2021-augusti 2022.

Tillhör Axel Byström, Sundsvall.

I den här målningen har jag faktiskt använt röd färg, för första gången sen 2013.






I mer än femton år har jag jobbat med att lära ut svenska till nyanlända barn. En av mina allra första elever var en flicka från Somalia, som jag lärde mej SÅ mycket av. Hon var väldigt nyfiken och frågade om allt, så hon lärde sej svenska jättefort. När hon sedan kunde svenska, berättade hon fantastiska historier för mej om tusen olika saker. 

Bland annat berättade hon om när hon och hennes familj precis landat på Arlanda. Där på flygplatsen hörde hon för första gången i sitt liv folk prata svenska. Hon tänkte för sej själv att ”oj, vilket vackert språk svenska är!”, men samtidigt blev hon väldigt orolig för språket lät ju precis som fåglar som sjöng till varann. Hur skulle hon nånsin kunna lära sej fåglarnas språk?!

Efter att hon berättat denna vackra historia för mej påpekade jag att ”tänk, nu kan du fåglarnas språk!” Mycket eftertänksamt, som om insikten verkligen sjönk in, sa hon då: ”Ja, det är sant, nu kan jag verkligen fåglarnas språk!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar