11 juni 2022

Dom magiska dagarna: nionde dagen

Här är den nionde och avslutande målningen i serien ”Dom magiska dagarna”, som jag jobbat med sen sommaren 2018. Vissa dagar när jag vaknade den sommaren tyckte jag mej skymta små varelser i trädgården, varelser som försvann i samma ögonblick jag tyckte att jag fick syn på dom. Jag försökte fästa denna känsla på en duk (eller snarare en träskiva) och så kom den första målningen i serien till. Medan jag gjorde den och målning nr 2 i serien började jag minnas en fantastiskt vacker dröm som jag drömde för längesen, 1997 eller 1998. Det var en otroligt detaljerad dröm som jag fick veta utspelade sej mellan 14 och 22 juni 1992, alltså flera år innan jag faktiskt drömde den. Och nu nästan exakt trettio år sen! Dessa nio dagar kallades i drömmen för ”dom magiska dagarna”. Om jag ska försöka beskriva det i ord så handlade drömmen om jordens skapelse, om livet här på jorden och om den hjälp vi får från osynliga, magiska krafter.

Alla målningarna utgör tillsammans en historia utan ord. En målning för varje dag av dom magiska dagarna. Dom illustrerar inte en berättelse utan kan kanske närmast beskrivas som nio spår på en gemensam LP- eller cd-skiva. Man behöver inte gilla alla låtar, man behöver inte lyssna på dom i nån speciell ordning, men ändå hör dom ihop.

Se alla tidigare målningar här!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar