09 augusti 2018

Dom magiska dagarna: första dagen

Olja och akryl på trä. 30x40 cm. Juli 2018.

Nån gång för ca tjugo år sen hade jag en fantastiskt vacker dröm. Den var otroligt detaljerad och utspelade sej - som jag fick veta i drömmen - mellan 14 och 22 juni 1992, alltså flera år tidigare än då jag faktiskt drömde den. Dessa dagar kallades i drömmen för dom magiska dagarna. Jag kan inte minnas tillräckligt för att beskriva drömmen exakt, men det handlade iallafall om jordens skapelse, om livet här på jorden och om den hjälp vi får från osynliga, magiska krafter. 

Vissa dagar när jag vaknat nu under sommaren tycker jag mej skymta små varelser i trädgården, men dom försvinner i exakt samma ögonblick som jag tycker att jag får syn på dom. Ett sånt litet ögonblick var min inspiration till den här målningen, som faktiskt blev klar under bara en kväll (så gott som).

Kvällen efteråt gjorde jag en målning till lika snabbt. Båda gjordes på tjocka träskivor och jag tyckte att målningarna hörde ihop på nåt sätt, trots att dom är väldigt olika, och så kom jag att tänka på drömmen jag drömde för länge sen.

Den andra målningen fick därmed heta Dom magiska dagarna: andra dagen (se ovan). Om jag ska följa drömmen så blir det ju sammanlagt nio målningar, men med min normala målningstakt skulle det isåfall ta flera år innan alla var klara. Men ytterligare en eller ett par till är iallafall på gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar