28 december 2022

Jag minns allt

Olja på pannå. 33x26 cm. Våren-december 2022.

Tillhör Britta Byström, Stockholm.




Inspiration till den
här målningen har jag fått från en person som var elev till mej för några år sen. Eleven - som vi kan kalla C - kom från Syrien och var då åtta år. C var en fantastisk historieberättare. En dag berättade hen plötsligt om den sista dagen i familjens hus i Syrien: ”Allt var som vanligt, då tittade jag ut genom fönstret och - BOOOOM! - så kom det en bomb och våra grannars hus fanns inte! Ingenting fanns kvar! Min pappa sa: 'Vi kan inte bo här längre' och samma kväll åkte vi från vårt hus där jag hade bott i hela mitt liv.” ”Hur gammal var du då?” frågade jag. ”Jag var sex år”, svarade C. ”Min mamma och pappa tror inte att jag minns det här, men Stefan: jag har en film i mitt huvud som jag ser hela tiden! JAG MINNS ALLT.”

Jag visste redan medan jag lyssnade på den här historien att jag aldrig skulle glömma Cs röst och intensiva ögon. Jag ser alltihop som en film i mitt huvud. JAG MINNS ALLT. Jag har länge velat använda frasen som titel till en målning, men inte hittat den rätta. Förrän nu. Målningen handlar enligt mej själv om hur allt sitter ihop: människor, djur, jord, måne, liv, död, berättare och lyssnare blir tillsammans till ALLT som ett åttaårigt flyktingbarn vill berätta om. Jag tänker mej att C är personen till höger med månar som ögon och jag är personen med marockansk mössa till vänster.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar