24 mars 2024

Vårdagjämning

31x38 cm, olja på duk.

Den här målningen har jag hållit på med då och då sen i höstas, men titeln kom inte till mej förrän för några veckor sen. Jag hade tänkt presentera den på den rätta dagen (20 mars), men den var inte riktigt klar då.

Som du kan läsa om här på bloggen så är jag färgblind. 2013 bestämde jag mej för att sluta använda rött och grönt i mitt måleri. Men sen nåt år har rött börjat dyka upp igen. Och här målade jag över gula partier med en koboltblå färg som inte är täckande. Mitt färgblinda sinne tyckte att det uppstod jättefina färger, och jag bestämde mej för att inte bry mej om ifall målningen blev grön här och där. Även fast grönt är den färg som är svårast för mej att se.

I oktober 2022 presenterade jag Höstdagjämning, så kanske en serie är på gång...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar