06 augusti 2019

La guitarra andaluz

Olja på duk. 65x54 cm. 1991. Tillhör Anders Fandén, Jämshög.



Den här sommaren har bjudit på flera trevliga överraskningar. Här kommer nu den tredje målningen från en tid då jag målade mycket intensivt (1990-91) som hux flux trillat in i mitt galleri! Se även den här och den här.

La guitarra andaluz kände jag igen så fort jag såg den. Jag har inte tänkt på den på åratal, men fick direkt en minnesbild av när jag gjorde den. Det var hösten 1991 i min lägenhet på Storgatan 47 i Sundsvall. 

Närmare presentation av den nyligen återfunna tavlan lämnar jag med varm hand över till konstkännaren Rolf Fandén! Jag vet inte om detta är filmat i Alaska-Håkans ökända lager av Bengt Lindström-förfalskningar (om du sett det legendariska avsnittet av Uppdrag Granskning från 2013 så vet du vad jag menar) eller hemma hos Rolf själv. Martin Tägtström, som nämns i klippen och som fick mej att börja måla en gång i tiden, kan du läsa lite om här.

Stort tack till Rolf samt till Lars Ehnebom, som lyckats fånga den stora konstkännaren på film!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar