08 april 2019

Ranking Full Stop

På våren 1980 köpte jag The Beats singel Ranking Full Stop efter att ha hört den på Poporama (tror jag det var). Låten var egentligen B-sidan på singeln, men blev mycket mer känd än A-sidan, som är en cover på en Smokey Robinson-låt.


Senare samma år köpte jag bandets första LP och lyssnade på den många gånger. Där i slutet av 70-talet och början av 80-talet fanns så enormt mycket bra brittisk ska och reggae, som jag än idag lyssnar på då och då - ofta med precis lika stor glädje som då. Listan kan göras lång över grupper och artister som - enligt mej - hade 100 % kraft och energi på sitt första (och ibland även andra) album, men sen kanske alltför snabbt gav ut ett album till och kanske ännu ett... Förutom The Beat t ex The Selecter, The Specials, Madness, Linton Kwesi Johnson, Steel Pulse, Aswad, UB40 och Misty In Roots. Dessutom grupper som kanske i första hand var punkgrupper, men ändå gjorde fantastiska reggaelåtar. Tänker främst på The Clash såklart, men även The Ruts.

Idag läste jag att att Ranking Roger, frontmannen i The Beat, dog för ett par veckor sen i sviterna av lungcancer som spritt sej till hjärnan. Som jag skrivit om tidigare här på bloggen dog en av mina allra bästa vänner här i världen i cancer förra året och därför kändes det här beskedet väldigt deppigt.

Vila i frid Roger, tack till dej. Här är ett klipp från den tid när The Beat var som allra bäst:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar