31 mars 2019

Dom magiska dagarna: fjärde dagen (Funky Nassau)

Olja på duk. 31,5x41,5 cm (med ram). Januari-mars 2019.

Medan jag höll på med denna målning lyssnade jag på en spellista där Funky Nassau ingick, jag hade inte hört låten på ett tag och det slog mej hur fantastiskt svängig den är! Jag tänkte direkt döpa tavlan efter den, men samtidigt smälter den så väl in i serien Dom magiska dagarna, så det fick bli en kompromiss.

Precis nu när jag skriver detta inlägg så kollade jag lite mer noga på vad Gud enligt Bibeln skapade just på den fjärde dagen. Då stötte jag på den här fantastiska frågan av sign. Micke: "Det här är en fråga som kanske känns fånig, men som jag har grubblat ett tag på. Enligt skapelseberättelsen så skapade gud solen och månen och stjärnorna för att utmärka dagar och år på den fjärde dagen. Hur kunde gud veta att det var den fjärde dagen om han ännu inte skapat dagar?"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar