20 oktober 2018

So feel this drumbeat (as it beats within)

Olja på trä. 40x30,5 cm. September 2018.

En målning som precis som dom två senaste (den här och den här) gjordes mycket snabbt, med mina mått mätt. Den här jobbade jag med under två kvällar. Direkt när målningen var klar tänkte jag döpa den till nåt som hade med dundunba (kan också stavas dununba, doundounba etc.) att göra: en västafrikansk rytm och dans som finns i oräkneliga varianter. Nasira spelar fyra av dom i mitt föregående inlägg.

Men så började jag nynna på Bob Marleys låt One Drop, där den vackra textraden som nu blev titeln ingår. Jag tänkte på när jag hörde låten första gången - det var sommaren 1980 och jag hade ganska nyligen upptäckt reggae-musiken och precis inhandlat Survival, Bob Marley & The Wailers fantastiska LP som kom året innan.  

Jag insåg hur sann denna textrad var för mej: snart fyrtio år senare finns reggaemusiken fortfarande i mitt blod och mitt hjärta är en trumma som spelar inom mej. Tack Bob. Och tack alla andra musiker världen runt som fyllt min själ med glädje under så många år.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar