26 november 2022

När jag sjunger igen

Olja på juteväv, 38x30 cm (med ram). Oktober-november 2022.





































Sommaren 2010 jobbade jag på en camping på Öland. En dag städade jag i ett duschrum där. Det visade sej vara fullt av mögel och jag blev snabbt väldigt sjuk. En hel natt låg jag och svettades med hög feber och drömde drömmar som var som hallucinationer....och längtade efter min dåvarande flickvän i Senegal. I bakgrunden hade jag radion på och plötsligt strömmade en låt ut som fick mej att börja fyllas av en vacker känsla av hopp - ett hopp om att vi ständigt kan resa oss ur mörkret och börja sjunga igen. Jag uppfattade aldrig gruppens namn då, men fick senare veta att gruppen hette De Lescano. och bestod av Isabel de Lescano, Staffan Hellstrand och Fredrik Blank.



Nu, mer än tio år senare, har jag funderat över en titel till min senaste målning i flera dar. Jag har väntat på dom rätta orden och haft minst tjugo halvbra förslag, och då började jag nynna på den här låten igen! Det var som om själva målningen sjöng till mej: ”Jag rör mej från jorden för jag väntar på orden, för jag vet att dom finns där, och jag vet att jag finns här när jag sjunger igen...”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar