12 februari 2022

Ohiyee

 Olja på plåt, 33,5x21 cm (med ram). 2020-februari 2022.

Årets första målning! Jag har känt mej minst sagt låg denna vinter, har ibland inte ens haft lust att lyssna på musik...och då är det illa. Jag kunde heller inte komma på nån bra titel till den här lilla tavlan, trots att jag visste precis vad jag ville uttrycka. Det är faktiskt en liten historia (utan ord) om livets utveckling, att upptäcka för den som vill.

MEN: för några veckor sen bestämde jag mej för att börja ta min medicin igen (dvs. lyssna på musik på hög volym). Köpte då flera skivor från Analog Africa, bl a den varifrån titeln på tavlan är hämtad: ”Dur-Dur Band Volume 1 & 2”, helt fantastisk musik från Somalia! Det är inspelningar från 1986-1987, alltså före allt kaos som pågått där i trettio år.

Jag har jobbat i femton år nu med att lära ut svenska till nyanlända barn och jag har haft MÅNGA somaliska elever. Därför känns det extra fint i hjärtat att få ta del av nåt så svängigt som det här från ett land varifrån man oftast bara hör om problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar