03 mars 2018

Koraspelaren

Olja på pannå, 44x36 cm. Klar i februari 2018, påbörjad 2016.



Kora, den västafrikanska harpan, är enligt mej världens vackraste instrument. Då menar jag inte utseendet på instrumentet utan soundet. Första gången jag kom i kontakt med det var på våren 1991 då jag hörde låten Yékéké med Jali Musa Jawara i Stig Vigs radioprogram Resväskor och bongotrummor. Strax därpå köpte jag Jali Musa Jawaras skiva Direct From West Africa (även utgiven på cd med titeln Yasimika), som jag lyssnat på hundratals gånger. Jag tycker skivan är precis lika bra nu som jag tyckte då.


Några år senare upptäckte jag Toumani Diabaté, som väl räknas som världens främste koraspelare tillsammans med Ballaké Sissoko och några till. 2006 såg jag Toumani Diabaté live i Stockholm med en stor orkester, men det allra bästa var när han i mitten av konserten helt själv gav en instruktion i hur man spelar detta fantastiska instrument. Med bara fyra fingrar tyckte jag han fick det att svänga mer än hela orkestern tillsammans. Det här är en inspelning från Nya Zeeland, men det var samma grej han körde i Stockholm (börjar efter 1.10):


Medan jag målat den här tavlan har jag lyssnat jättemycket på kora-musik och tavlan innehåller massor med symboler som kanske inte är helt lätta att förstå, men korans 21 strängar finns på målningen iallafall (det är dom vita strecken) och stallet som alla strängarna löper igenom är det mörkbruna partiet.

Jag avslutar det här inlägget med underbar musik av en annan av mina favoriter, Ballaké Sissoko.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar