15 september 2016

Efterlysning (igen)

I februari 2014 sände jag ut en efterlysning angående målningar som jag gjorde för sisådär en tjugofem år sen och som jag inte hade bilder på.

Sen dess har jag fått många napp och många har hjälpt till med att fotografera sina målningar så att dom kunnat införlivas här på bloggen. Det är jag väldigt tacksam över. Allra roligast har det varit att få bilder på tavlor som jag helt glömt bort att jag gjort.

Men det finns också målningar jag vet att jag gjort och sålt, men jag har ingen aning om vad dom som köpte dom heter.

Det gäller t ex en ganska liten målning i blått och svart som heter Zoo. Den sålde jag till en tjej i Uppsala och hon gav mej en av dom finaste kommentarer jag fått. Men det förstod jag inte förrän efteråt. Hon sa att hon älskade Klee men aldrig skulle ha råd att köpa en målning av honom, men hon var glad att hon nu iallafall hade en målning av mej. Till saken hör att vid den tiden var jag mest inne på Miró - jag hade visserligen hört namnet Paul Klee, men visste inte mycket om honom. Jag kollade upp honom strax efteråt och fick en riktig chock då jag såg hans tavlor. Där fanns en samhörighet som jag inte kunde - eller kan - förklara.

En annan målning heter Gadé en haut, även den är rätt liten. Titeln kommer från en låt med den haitiska gruppen Kassav', som jag hade ett par kassetter med. Nu medan jag skriver detta lyssnar jag på låten igen för första gången på många år. Den finns på YouTube för den som är intresserad. OBS! Känsliga tittare varnas för omslaget med tre insmorda män som glor in i kameran med sängkammarblick.

En tredje målning tror jag inte har nån titel. Den är rätt stor, ca en meter hög skulle jag tro. Den föreställer två figurer varav den ena ser ut som en räv. Sen finns också en spiral eller sol högst upp.

Den sista målningen jag kan komma på just nu är fyrkantig (tror jag), inte större än typ 20x20 cm. Den målade jag under den tid kring 1990 då jag la in mycket text i målningarna. Den heter Tiden är det enda som skiljer oss åt och den texten står på målningen.

Sådärja, då är efterlysningen slut för denna gång! Om du som läser detta skulle råka äga nån av dessa målningar eller har sett nån av dom hos nån bekant skulle jag bli oändligt tacksam om du hör av dej! Antingen via en kommentar eller mejl.

Uppdatering 13 juli 2019: Igår fick jag en bild skickad till mej på den sista målningen i denna efterlysning! Det visade sej att den heter Endast tiden skiljer oss åt. Så nu återstår bara två av dom tre målningar som jag efterlyste här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar