26 november 2015

Teorier och dementier om Vincent van Goghs färgseende

Hej läsare, här kommer den tredje artikeln här på bloggen som handlar om färgblindhet. Dom övriga två hittar du här och här.
 
Den japanske forskaren Kazunori Asada lanserade för några år sen teorin att Vincent van Gogh skulle varit färgblind. Asada jobbar bl a med att utveckla hjälpmedel för färgblinda och upptäckte att van Goghs målningar framstod som vackrare och mer harmoniska om man tog bort det gröna och röda, färger som van Gogh inte kunnat behärska om han var färgblind. Jag kan självklart inte bedöma detta eftersom jag själv är färgblind och ser målningarna nedan på exakt samma sätt. För alla andra färgblinda kan jag förklara att målningen till vänster är originalet (tror jag...) och på den till höger har man tagit bort grönt och rött.


















Ända sen jag läste om Asadas teorier första gången har jag tyckt att det låter underligt:  t ex så målade ju van Gogh tillsammans med Gauguin och det skulle han väl knappast kunnat göra utan att Gauguin en enda gång funderade på varför van Gogh tog grönt istället för brunt eller blått istället för lila. Dessutom: det har gått hundratjugofem år sen van Gogh dog, borde inte nån normalseende människa under hela denna tid kommit fram till samma sak som Asada?
 
Det som gör hela historien extra märklig är att van Gogh-museet i Amsterdam på denna sida skriver att "det är nu bekräftat att van Gogh inte var färgblind". Vem som bekräftat detta och hur man har gjort för att få det bekräftat framgår inte! Deras förklaring är också minst sagt krystad: "Many of Vincent’s paintings have lost colour over the years, and the red pigments often fade the most. Perhaps this explains the confusion." Om det skulle stämma att alla röda toner bleknar så fort borde det väl rimligen ha hänt med mängder av tavlor utförda av andra konstnärer under samma tid som van Gogh levde? För att inte tala om konst som blivit till innan han ens var född.
 
Den stora frågan är ändå: vad spelar det för roll? Blir van Goghs tavlor sämre eller bättre om det skulle kunna bevisas att han var färgblind? Vill nån betala åttio miljoner dollar för en målning så gör väl den personen det oavsett vad konstnären hade för (eventuellt) handikapp? Själv skulle jag, om jag ägde så ofattbart mycket pengar, inte använda dom till att köpa en tavla! Jag skulle kunna ge tusentals människor mat och husrum men om det skulle bli några pengar över då skulle jag investera dom i en tidsmaskin och sen ställa in reglagen på Arles, Frankrike, hösten 1888. Jag skulle ta med mej nån trevlig normalseende person  (med goda franskakunskaper!) som känner för lite semester och sen stämma möte med van Gogh på Café Terrace, alltså just det kafé som är avbildat på målningen ovan. Vi skulle då kunna sitta och prata med Vincent personligen och med egna normalseende resp. färgblinda ögon se vilka färger han använde sej av. Det tror jag är enda sättet att få reda på hur det stod till med van Goghs färgseende!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar