22 september 2023

Drömsång

Olja på pannå, 32x24 cm. Juli-september 2023.

Tillhör April Bedard, Fullerton, Kalifornien, USA.



För några år sen hade jag en asylsökande elev som var sju år och som vi kan kalla R. En dag ville R sjunga en sång för mej. Det var en fantastisk upplevelse. R kunde både arabiska och kurdiska, men jag kunde inte avgöra vilket av språken R sjöng på. Efteråt frågade jag om det, och då sa R att hen sjöng en DRÖMSÅNG och språket hade hen själv hittat på.

Målningen av R som sjunger sin drömsång gjorde jag på en gammal pannå där någon målat ett hus. Huset vände jag uppochner, jag tyckte det passade bra eftersom vårt sätt att ta emot flyktingar också håller på att vändas uppochner: vår regering med stöd av ett parti med rötter i nazismen tycker ju bl a att lärare ska ägna sej åt att ange barn som går i skolan trots utvisningsbeslut. Detta strider förstås helt mot barnkonventionen.

Ibland tänker jag att om dessa politiker skulle få träffa ett litet barn som sjunger en drömsång för dom så skulle dom kanske ändra sej, åtminstone lite....men jag vet inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar