18 oktober 2017

Savane

Olja på duk. 147x97 cm. Januari 2007-oktober 2017.

Äntligen är den klar! Aldrig har jag hållit på med nån målning så länge som den här och aldrig har jag heller fotograferat nån målning så ofta som den här medan den blivit till (läs om det här och här).

När jag började på målningen hade jag nyss fått Ali Farka Tourés skiva Savane i julklapp och lyssnade på den intensivt i flera veckor. Jag hade sån inspiration att jag trodde målningen skulle bli klar på några dagar, så jag bestämde mej - för första och sista gången - för att dokumentera hur arbetet fortskred. Jag bestämde också att jag skulle döpa tavlan efter skivan, ett löfte till mej själv som jag nu infriat, eftersom jag även så här tio år senare inte kan komma på en bättre titel. Ett nytt löfte till mej själv är att aldrig hålla på så här länge med en tavla igen...

Men hursomhelst: det känns skönt att för första gången kunna se på denna målning som en färdig målning och jag är väldigt nöjd med det slutliga resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar