25 maj 2015

Love Me Forever

Olja på duk och tyg. 52,5x45 cm (med ram). 2013-2015.

Även fast det står 2013-2015 här ovanför så påbörjades målningen redan 2006. Jag höll på med den i några år innan den blev stående i ett hörn.

2013 tog jag fram den, klippte bort en bit till höger, sydde på en ny tygbit till vänster samt skrapade bort det mesta av den gamla målningen. Sen målade jag och skrapade då och då under ett år ungefär.

Ända sen i oktober förra året då jag flyttade in i mitt nya hus har jag tänkt fortsätta på den, men så såg jag för några veckor sen att det var för sent för det. Målningen var ju klar, men saknade en passande ram.

För några dar sen hittade jag så en perfekt ram: bitar av ett gammalt fönster, med träpluggar istället för spikar och med fönsterhakarna kvar. Och så var målningen klar, även fast den på ett sätt var det redan förra året. Men det visste jag inte då...

Så när är en målning klar? Hittills har jag aldrig suttit och målat och efter ett visst penseldrag bestämt att "nu är jag klar". Det är nåt jag ser dagen därpå, eller veckan därpå, eller året därpå... Ibland känns inte en målning klar ens när jag bestämmer att den är det - men jag förstår att med tiden kommer jag ändå att tycka det.

Ibland har jag också förstått att jag var klar, men fortsatt ändå - och då är det bara att börja om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar