15 februari 2014

Utsikt från balkongen i Khénifra

Olja på duk, 32x32 cm (med ram). 2013-2014.

Khénifra är en stad i Marocko. Där bodde jag en natt i det varmaste hotellrum jag någonsin klivit in i. Det var det enda lediga rummet på hotellet och receptionisten varnade mej för att det var un peu chaude (en aning varmt). Jag orkade inte leta efter nåt annat hotell så jag brydde mej inte. Efter fem minuter i rummet, som saknade fönster, började jag få panik. Jag kände ett svagt vinddrag som sipprade in via en gammal sliten dörr som verkade igenspikad. Efter att jag ryckt i handtaget några gånger gled dörren upp och bakom den öppnade sej himmelriket: en balkong!

Sen satt jag i flera timmar och tittade ut över buss-stationen (åt ena hållet) och en massa vackra fält (åt andra hållet). Konstant hörde man ropen från dom som jobbade på buss-stationen med att ragga kunder till olika marockanska städer: "M'rakech, M'rakech, M'rakech! Rrr'bat! Rrr'bat! Imilchil! Casa, Casa, Casa!" Lite snett nedanför mej stod en man på ett tak och målade på en duk fast det var så gott som kolsvart. När böneutroparna började ljuda lade han ifrån sej sin palett och la sej ner och bad. Själv satt jag och rökte och drack öl och tyckte att jag fått tag i ett helt underbart rum.

























Fantastisk musik från Khénifra:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar