03 februari 2014

Lissabon

Olja på duk, 67,5x51 cm. 2000-2001. Tillhör Anna Fredriksson, Uppsala.

Under 2000 och 2001 började jag på flera målningar. Det här är den enda som blev klar 2001.

Målningen fick sitt namn som en hyllning till staden där jag fick lust att börja måla igen efter ett långt uppehåll (se New Style). Under den vecka då jag och en vän var i Lissabon 1999 kunde jag sitta länge och titta på folk som la gatstenar. Dessa stenläggare använde inga som helst maskiner utan satt helt lugnt direkt på trottoaren med små hackor. Ibland höll man på att snubbla över dom små högarna av trasiga gatstenar eller över stenläggarna själva.

Jag blev också fascinerad över hur man överallt ersatte trasiga kakelbitar med nya i helt andra färger. Efter att en vägg lagats många gånger uppstod till slut ett fantastiskt mönster av gamla slitna bitar och alldeles nya. Min fascination för kakel och gatstenar har också givit upphov till flera andra målningar, bl a Piedras och Bienvenue au Sénégal!.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar